بلاگ, مقالات

فرنی و این همه خاصیت !؟

خواص فرنی

فرنی و این همه خاصیت !؟

فرنی یکی از غذاهای خوشمزه ای و پر خاصیتی است که که بیشتر به عنوان دسر مصرف می شود و در سراسر دنیا در انواع مختلفی تهیه می شود. فرنی معمولاً از آرد برنج و شیر و گاه با نشاسته تهیه می شود و از دارچین و گلاب برای خوش طعم و عطر کردن آن استفاده می شود. در ماه رمضان این دسر بسیار کاربرد دارد. علاوه بر این از فرنی به عنوان غذای کمکی برای کودکان استفاده می شود زیرا هم هضم آن برای کودکان بسیار راحت است و هم خواص زیادی برای آنها دارد.

خواص فرنی

فرنی یک غذای مفید برای کودک

کودکان شیر خوار برای اولین بار در دوران شیرخوارگی با فرنی تغذیه می شوند زیرا فرنی آرد برنج غذایی نرم ، ساده و با کمترین امکان ایجاد آلرژی می باشد. در پایان 6 ماهگی که غذای کمکی باید به کودک داده شود بهتر است مادر با شیر خود فرنی آرد برنج را تهیه کند ، برنج آلرژی کمتری نسبت به مواد دیگر ایجاد می کند و نباید تا پایان 8 ماهگی از فرنی گندم استفاده کرد. اگر شیر مادر برای تهیه فرنی کافی نیست می توان از شیرهای پاستوریزه یا شیر گاو ، فرنی را درست کرد. برای کودکان می توان از حریره بادام نیز استفاده کرد. بدین صورت که بادام را آسیاب کرد تا قابل هضم در معده کودکان باشد. البته می توان حریره بادام را از صافی عبور دهید تا شیره حاصل از آن را به کودک دهید.

فرنی و این همه خاصیت !؟

فرنی و این همه خاصیت !؟

غلظت مناسب فرنی

غلظت فرنی و سوپ باید مانند غلظت ماست باشد و اگر سن کودک کم است یا خوردن غذای کمکی را به تازگی آغاز کرده باشد باید برای راحتی در بلع ، فرنی را رقیق تر تهیه کرد. اما به مرور باید غلظت فرنی را بیشتر کنید.

مواد مغذی فرنی

فرنی ارزش غذایی بسیاری دارد زیرا به دلیل دارا بودن شیر و نشاسته ، انرژی بالایی را جذب بدن می کند. مواد نشاسته ای نیز مانند شیر حاوی ویتامین های گروه B و روی است. جایگزین کردن عسل یا شیره های گیاهی با شکر ارزش غذایی و خواص فرنی را بیشتر می کند.

میزان انرژی فرنی با آرد برنج برابر است با :

  • 374 کیلو کالری
  • 99 گرم کربوهیدرات
  • 32 میلی گرم والین
  • 11.99 میلی گرم متیونین

تیروزین 28 میلی گرم، سرین 25 کیلوگرم، آرژین 45 میلی گرم، لیسین 25 میلی گرم و …

و در صورت افزودن عسل به جای شکر ، میزان انرژی دریافتی برابر است با :

313 کیلوکالری، کربوهیدرات 78 گرم، فسفر 11 میلی گرم، پتاسیم 26 میلی گرم، سدیم 5 میلی گرم، نیاسین 0.099 میلی گرم، پروتئین 0.20 گرم و…

فرنی و این همه خاصیت !؟

فرنی و این همه خاصیت !؟

منبع: نمناک

دیدگاهتان را بنویسید