مقالات, بلاگ

لبنیات مورد نیاز در سنین مختلف

لبنیات مورد نیاز در سنین مختلف

لبنیات مورد نیاز در سنین مختلف

لبنیات مورد نیاز در سنین مختلف

لبنیات مورد نیاز در سنین مختلف

لبنیات از جمله مواد غذایی ست که با فواید آن‌ها برای سلامت بدن آشنایی کافی دارید. نیاز به طولانی کردن سخن نیست و همه می‌دانید که مصرف مواد غذایی لبنی چقدر بر روی استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان تاثیر دارد. متخصصان تغذیه هم همیشه تاکید دارند همه سنین از کودکان گرفته تا افراد سالمند باید روزانه به مقدار مشخصی لبنیات مصرف کنند. البته نوع لبنیاتی که باید مصرف شود، در سنین مختلف متفاوت است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

 

لبنیات مناسب برای کودکان

قبل از هر چیز باید بگوییم که منظور ما از کودکان افراد 4 تا 18 ساله است که هر روز باید یکی از محصولات لبنی را مصرف کنند. متاسفانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی تصور می‌کنند که مصرف زیاد پنیر سفید در کودکان باعث خنگ شدن آن‌ها می‌شود. اما تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان می‌دهد این ماده لبنی به دلیل داشتن مقدار زیادی پروتئین و کلسیم می‌تواند تاثیر مثبتی در رشد عضلات و استخوان‌های کودکان داشته باشند.

 

همچنین این مواد غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین D نیز هستند که مصرف روزانه آن‌ها به جلوگیری از نرمی استخوان کمک زیادی می‌کند. همچنین در جذب کلسیم مورد نیاز بدن نیز تاثیر زیادی دارد. کودکان و نوجوانانی که اهل ورزش هستند، بیش از سایر کودکان به این غذاها نیاز دارند.

 

از جمله لبنیاتی که کودکان باید مصرف کنند می‌توان به شیر، ماست و پنیر سرشار از کلسیم اشاره کنیم. به طوری که هر دختر و پسر 4 تا 8 سال روزانه به 2.5 فنجان لبنیات نیاز دارد. نیاز کودکان 9 تا 18 ساله به این غذاها به 3 فنجان در طی روز افزایش پیدا می‌کند.

کودکان چه نوع لبنیاتی بخورند؟

لبنیاتی که کودکان باید مصرف کنند، از نوع بدون چربی یا کم چرب است. متخصصان تغذیه و دستورالعمل‌های رژیم غذایی، برای این گروه سنی لبنیات بدون چربی یا 1 درصد و شیر بیش از 2 درصد چربی و پنیر معمولی را توصیه می‌کنند. زیرا هر دو نوع لبنیات پرچرب و کم چرب، مواد مغذی یکسانی را برای بدن فراهم می‌کنند.

 

همچنین این دستورالعمل می‌گوید کودکان باید شیر و ماست را بیشتر از پنیر مصرف کنند. زیرا حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده، سدیم کمتر، مقدار زیادی پتاسیم به همراه ویتامین‌های D و A هستند.

 

اگر کودکان به لاکتوز آلرژی نداشته باشند، مصرف پنیر، ماست و شیر بدون لاکتوز توصیه می‌شود. این محصولات لبنی حاوی مقدار زیادی کلسیم، انواع ویتامین و مواد معدنی هستند.

 

لبنیات مورد نیاز افراد 18 تا 65 سال

زنان و مردانی که بین سنین 18 تا 65 سال قرار می‌گیرند، توانایی بیشتری برای جذب انواع محصولات لبنی را دارند. باید حال نکات زیادی هم در رابطه با مصرف لبنیات در این گروه سنی وجود دارد. همه این افراد از نظر شرایط جسمی در یک سطح قرار ندارند و نمی‌توان نسخه یکسانی را برای آن‌ها در نظر گرفت.

 

به طور کلی طبق توصیه متخصصان تغذیه هیچ یک از افرادی که در این گروه سنی هستند، نباید مصرف لبنیات را ترک کنند. مگر اینکه:

دیدگاهتان را بنویسید