مقالات, بلاگ

معرفی ۵۰ نمونه از بهترین دسرهای جهان از زبان یک آشپز با تجربه – 1 الی 10

معرفی ۵۰ نمونه از بهترین دسرهای جهان از زبان یک آشپز با تجربه - 1 الی 10

معرفی ۵۰ نمونه از بهترین دسرهای جهان از زبان یک آشپز با تجربه – 1 الی 10

معرفی ۵۰ نمونه از بهترین دسرهای جهان از زبان یک آشپز با تجربه – 1 الی 10

معرفی ۵۰ نمونه از بهترین دسرهای جهان از زبان یک آشپز با تجربه - 1 الی 10

۵۰ نمونه از بهترین دسرهای جهان را به همراه عکس های آن ها در این مطلب خواهید دید که نتیجه ی سال ها آشپزی و تجربه ی یک آشپز معروف است. این دسرهای خوشمزه در سراسر دنیا طرفدارهای زیادی دارند و مناسب ذائقه های مردم مختلف سراسر دنیا است. هر فردی ذائقه ی غذایی متفاوتی دارد و اگر از یک غریبه در خیابان بپرسید که بهترین دسر بر روی زمین چیست. قطعاً پاسخ آن ها با پاسخ شما متفاوت است.

از خوراکی های لذیذ دوران کودکی گرفته تا دستورهای پخت پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، غذاهای محبوب کاملاً شخصی هستند. این موضوع در مورد دسرها که جایگاه ویژه ای در جشن ها و تعطیلات سنتی دارند، نیز صدق می کند. در ادامه فهرست 50 دسر خوشمزه دنیا را به شما تقدیم می کنیم که بستنی سنتی ایران نیز در آن دیده می شود.

لیست بهترین دسرهای جهان

با وجود نوستالژی برای خوراکی های شکری (شیرین)، برخی از خوراکی های شیرین بالاتر از طعم های محلی قرار می گیرند. در هر کشوری به دنبال برش های نازک تیرامیسو ایتالیایی در پایین منوی کافه ها می گردم و بوی خوب حلوازرده هنگ کنگی را در شهرهای سراسر دنیا استشمام می کنم. مسلماً هر دوی این خوراکی ها جایگاه دائمی در تالار افتخار غذایی جهان دارند.

و مانند حلوازرده ی هنگ کنگی، بسیاری از این دستورپخت ها اصلاً دستورپخت دسر نیستند، حلوازرده اغلب به عنوان عصرانه خورده می شود. سرو شیرینی در انتهای وعده ی غذایی یک ایده ی نوین است و در برخی مناطق مانند آفریقا و آسیا، دسرها وارداتی از کشورهای خارجی به شمار می روند.

اما تعیین خارجی بودن با استفاده از غذا نیز مانند زبان یا فرهنگ، پیچیده می باشد. تیرامیسو بر مبنای شکلات، قهوه و شکری است که از ایتالیا به سراسر جهان صادر می شود در حالی که سنتی ترین شیرینی هنگ کنگ ریشه در دوران اکتشاف پرتغالی ها دارد.

مانند بهترین دسرها، این فهرست نیز سلیقه ی شخصی را با چیز خوشایندتری ترکیب می کند. این فهرست نتیجه ی 9 سال تجربه در آشپزخانه ی شیرینی پزی است هنگامی که من برای کشف طعم های جدید به جاهای مختلفی از گیلوریا و ایتالیا گرفته تا یوکاتان و مکزیکو سفر کردم و سرآشپزهایی را ملاقات نمودم که تجربیاتشان به اندازه ی خود دستورپخت ها، جهانی است.

پیچت انگ متولد بانکوک، شیرینی پز مشهور برای ترکیب مواد آسیایی و اروپایی، به من گفت که چگونه شیرینی های سنگاپور و تایلند بازگوکننده ی داستان های مهاجرت مردمان آسیا و تجارت بین المللی می باشند. جوانا کیندوال، نانوا و تصویرگری که بین بروکلین و سوئد در رفت و آمد است، دستورپخت کماج هایی با طعم هل را به اشتراک گذاشت.

در ایمیل های ارسالی از قرقیزستان و ازبکستان، نویسنده ی کتاب آشپزی سوریه ای-لبنانی، آنیسا هلو، شیرینی های محبوبی را خاطرنشان کرد که سفره های مردمان مراکش، ایران و مشرق زمین را مزین می کنند.

به ترتیب حروف الفبا، در اینجا فهرستی از برخی از بهترین دسرهای روی زمین، از بیسکوئیت هایی با چیپس شکلاتی گرفته تا مزه تند و ترد کاشاتا، شیرینی ترد محبوب مردمان شرق آفریقا آورده شده است. نوش جان، یا همان گونه که در زبان سواحلی گفته می شود، karibu chakula.

1. الفخور، آمریکای جنوبی

الفخور دسری از آمریکای جنوبی

اگر به شیرینی پزی های آرژانتین تا پرو بروید، احتمالاً این بیسکوئیت های توپر و ترد گذاشته شده پشت پیشخوان را مشاهده می کنید. با یک گاز کوچک از این کلوچه ی ترد، شما به لایه ی شیرینی از دلسه و لتی می رسید که یک آبنات کاراملی است که در آن شیر شیرین شده به آرامی می جوشد تا تبدیل به یک شیرینی مغزی دلپذیر شود.

سادگی بیسکوئیت ها، پایه ی فوق العاده ای برای آشپزی خلاقانه در سراسر آمریکای لاتین به شمار می رود. انواع دیگری از این بیسکوئیت ها را که در شکلات تلخ غوطه ور می شوند، با لایه ی شیرینی از شکلات سفید پوشیده می شوند، در نارگیل غلطانده می شوند و با چاشنی های مختلف پوشیده می شوند را امتحان کنید و یا نوع کلاسیک آن را انتخاب نمایید- آن یکی از آرام بخش ترین میان وعده های جهان است.

2. اشترودل سیب، اتریش
اشترودل سیب اتریشی

برای تجربه کردن بافت فوق العاده ی گلوتن پوشیده از آرد، یک چونه از خمیر اشترودل سنتی را تهیه کنید. به گفته مراجع آشپزی، خمیر اشترودل را باید به اندازه ی یک ورقه ی نازک باز کرد- رول نکرد- به حدی که از طرف دیگر خمیر بتوان روزنامه خواند.

پس از پهن کردن، خمیر لطیف را در یک فیلینگ شیرین سیب متشکل از خرده نان سرخ شده ی کره ای، کشمش و گردو بغلطانید. نتیجه ی خوشمزه را می توان در شیرینی فروشی های سراسر جهان پیدا کرد اما برای چشیدن طعم اشترودل سنتی سیب ، سری به کافه کورب وین بزنید و یک تکه از آن را همراه با یک فنجان قهوه ی کرم دار وینی امتحان کنید.

3. باقلوا، ترکیه

باقلوا ترکیه

در یک تکه ی ترد، ده ها لایه ی نازک در شهدی که یکی از شیرین ترین میراث امپراطوری عثمانی است، آب می شوند. در حالی که باقلوا یک شیرینی دلپذیر در مشرق زمین، بالکان، قفقاز و شمال آفریقا- مناطقی که روزی تحت حکمرانی قسطنطنیه بودند- به شمار می رود، خاستگاه اصلی باقلوا قطعاً ترکیه ی امروزی است.

در آنجا شیرینی فروشی ها، باقلواهای پوشیده شده با آجیل و شهد عسل را در سینی های بزرگ با برش های لوزی شکل سرو می کنند. این مشهورترین شیرینی شهددار امپراطوری عثمانی است اما به دلیل خوبی با مقبولیت روبرو شده است. با یک فهرست ساده از مواد اولیه و تغییرات بی نهایت، می توان آن را به آسانی در میان خوراکی های شیرین وسوسه کننده ی جهان رتبه بندی کرد.

4. کیک جنگل سیاه، آلمان

کیک جنگل سیاه، آلمان

در میان افسانه ها و قصرهای بالای کوه، جنگل سیاه آلمان همانطور که از نامش پیداست برای خوشمزه ترین کیک کشور شناخته شده است. برش های تیره ی کیکی شکلاتی در شربت گیلاس حاوی کیرش، برندی آلبالو فرو برده می شوند و سپس با یک لایه ی نازک شکلاتی همراه با چندین لایه خامه زده شده و گیلاس های تازه تزئین می شود.

اگر طعم آن کافی نبود، آن را با خامه بیشتر، شکلات و گیلاس تزئین کنید. کیک نهائی، دسر رویائی است که ستاره ی شیرینی پزی های سراسر آلمان می باشد و در آنجا با نام  schwarzwälder kirschtorte شناخته می شود.

5. بورما، خاورمیانه و ترکیه

بورما، خاورمیانه و ترکیه
این دسر شیرین شامل رشته هایی از خمیر کنافه طلایی ترد با فیلینگ آجیل مغزی است که نوعی لطیف و معطر باقلوا می باشد. برخلاف باقلوا، بورما اغلب سرخ می شود و ترکیبی از طعم و بافت ترد به آن اضافه می گردد که در یک شهد طعم دار شیرین قرار می گیرد.

و در حالی که فیلینگ باقلوا در لایه میانی خمیر فیلو قرار دارد، بورما رول می شود و هنگام برش سطحی از پسته، میوه درخت کاج یا گردو نمایان می شود. این شیوه ی ارائه ی خیره کننده موجب محبوب شدن بورما به عنوان یک هدیه می باشد. شیرینی فروشی های سراسر خاورمیانه و ترکیه، رهگذران را با سینی های بزرگ بورما وسوسه می کنند.

6. براونی، آمریکا

براونی، آمریکا

به صورت فاج یا کیک؟ یک تکه از گوشه یا برشی از وسط؟ طرفداران این شیرینی محبوب آمریکایی مصمم هستند تا بهترین و بدترین روش برای درست کردن براونی را بکار ببرند. یکی از اولین دستورپخت های آن در کتاب آشپزی مدرسه ی آشپزی بوستون 1906 فانی فارمر وجود داشت که در آن شکلات غیرشیرین استفاده می شد و به همین دلیل براونی بافت فاج مانندی به خود می گرفت.

در بیش از یک قرن پخت براونی، آن تبدیل به یک شیرینی پایه برای ساندی (معجون) و چاشنی به شدت اعتیادآوری برای بستنی شده است.

7. کانولی، سیسیل

کانولی، سیسیل

لایه ی ترد رویی در این شیرینی کلاسیک سیسیلی دارای فیلینگ پنیر خامه ای است و ریشه ی آن به شیوه ی آشپزی متنوع جزیره بازمی گردد. کانولی سنتی که ریشه در جشن های کارناوال پالرمو دارد، با پنیر ریکوتای نرم درشت شده از شیر گوسفند پر می شود.

مزه ای که تحت تاثیر آشپزی عرب است و با روش پخت سیسیلی ترکیب می شود: مرکبات شیرینی که اغلب به لایه ی خامه ای درونی طعم می دهد، محبوب مردمان خاورمیانه باقی می ماند.

8. نان های بانز با عطر هل، سوئد

نان های بانز با عطر هل، سوئد

در تقویم سوئد، 4 اکتبر شاید روز بانز با عطر هل باشد اما بسیاری از طرفداران نان های بانز اصرار دارند که نوع معطر با عطر هل این نان از دیگر انواع پیشی می گیرد و محبوب تر است. نان های بانز با عطر هل که از خانواده ی نان های بانز گندم هستند، برای فیکا بسیار محبوب هستند که زمان استراحت برای نوشیدن قهوه است و بسیاری از سوئدی ها سرکار دو بار در روز برای نوشیدن قهوه استراحت می کنند.

در حالی که یک نان بانز با عطر هل یک شیرینی خاطره انگیز است، آن همچنین ساده و آسان می باشد. در دستور پخت کلاسیک آن توسط نویسنده ای به نام جوانا کیندوال، دانه های هل له شده در داخل خمیر به آرامی تخمیر شده ریخته می شوند و سپس آن را در لایه ی شیرینی از شکر و ادویه می غلطانند.

برای داشتن یک وعده ی فیکای عالی، یک تکه نان بانز با عطر هل تهیه کنید، قهوه ی غلیظی درست کنید و یکی از دوستانتان را به خانه دعوت نمایید زیرا وعده ی نوشیدن قهوه سوئدی نمادین به همان اندازه که درباره ی خوراکی های شیرین است، بهانه ای برای صحبت کردن با دیگران نیز می باشد.

9. چندول، سنگاپور

چندول، سنگاپور

در بعد از ظهرهای گرم سنگاپور، مردم محلی خود را با این دسر خنک و شیرین، خنک می کنند که دسری محبوب در رستوران های ساحلی و دکه های خیابانی به شمار می رود. شیر نارگیل یخ زده با شهد شکر خرما شیرین می شود و منجر به طعم کاراملی و کمی دودی این دسر می گردد.

این مایع مغزی پایه ای برای رشته های ترد ژله ی آردبرنج سبزرنگ است که رنگ روشن آن به دلیل آب برگ های پاندان چیده شده کاج پیچی استوایی است.

انواع دیگر این دسر خنک را می توان در سراسر آسیای جنوبی یافت که در آنجا به این دسر یک قاشق لوبیای قرمز شیرین شده اضافه می کنند اما دسر کلاسیک سنگاپوری هنوز هم وسوسه کننده است.

10. بیسکوئیت هایی با چیپس شکلاتی، ایالات متحده

بیسکوئیت هایی با چیپس شکلاتی، ایالات متحده

این شیرینی اصلی آمریکایی بسیار ساده است: یک دستورپخت ساده ی بیسکوئیت کره ای می تواند دستخوش تغییرات دقیق و نامحسوس بی نهایتی شود که نتایج به شدت متفاوتی را ایجاد می کند.

بدون توجه به این که بیسکوئیت مورد علاقه ی شما کدام است، یک بیسکوئیت با چیپس شکلاتی تعادل خوبی میان بافت و طعم برقرار می کند. در زیر لایه ی ترد رویی بیسکوئیت، قسمت ذوب شده و لطیفی قرار دارد و شیرینی کره ای خمیر نمایانگر شکلات تلخ و شیرین و شکر قهوه ای است.

مرجع آشپزی بیان کرده است که بیسکوئیت با چیپس شکلاتی حاصل یک اتفاق شاد بوده است، هنگامی که مالک مهمانخانه ی ماساچوست، روت ویکفیلد، شکلات خرد شده را به منظور درست کردن بیسکوئیت های شکلاتی در خمیر بیسکوئیت ریخت، دستورپخت کاملاً جدید او در روزنامه ی بوستون منتشر شد و بقیه آن تاریخچه ای از شیرینی پزی بود.

دیدگاهتان را بنویسید