مقالات, بلاگ

معرفی ۵۰ نمونه از بهترین دسرهای جهان از زبان یک آشپز با تجربه – 11 الی 20

معرفی ۵۰ نمونه از بهترین دسرهای جهان از زبان یک آشپز با تجربه - 11 الی 20

معرفی ۵۰ نمونه از بهترین دسرهای جهان از زبان یک آشپز با تجربه – 11 الی 20

معرفی ۵۰ نمونه از بهترین دسرهای جهان از زبان یک آشپز با تجربه – 11 الی 20

معرفی ۵۰ نمونه از بهترین دسرهای جهان از زبان یک آشپز با تجربه - 11 الی 20

11. موس شکلاتی، فرانسه

بیسکوئیت هایی با چیپس شکلاتی، ایالات متحده

موس شکلاتی، ترکیب هوامانند ایجاد شده با تنها تعداد معدودی مواد اولیه، یک تناقض خوشمزه است: هرچه غنی تر باشد، سبک تر به نظر می رسد. سرآشپزان فرانسوی این موس شکلاتی که در فرانسوی به معنی “حباب های ریز” است را برای حداقل چند صد سال تهیه کرده اند اما جستجو برای شکلات حباب دار به زمان قدیمی تری بازمی گردد.

در میان مردمان اولمک، مایا و ازتک که مدت طولانی قبل از اروپایی ها شکلات می خوردند، یک لایه ی حباب دار به عنوان معیار طعم خوب در نظر گرفته می شد و نسخه های خطی باستانی، آشپزانی را شرح می دهند که شکلات را از ارتفاع چند فوتی در ظرف می ریختند تا کف ایجاد شود.

12. کیک نارگیلی، جنوب ایالات متحده

کیک نارگیلی، جنوب ایالات متحده

کیک های وانیلی دایره ای شکل کره ای و سبک با پودر نارگیل و رویه ی خامه ای، هفت دقیقه ای ترکیب می شوند تا یک دسر کلاسیک جنوبی را به وجود آورند. این کیک نوعی از شیرینی آمریکایی است که ستاره ی غذاهای مختصر، رقص های کیک واک و پنکیک های کلیسایی است و اغلب با استفاده از دستورهای پخت نقل شده بر روی کارت های دستورپخت دست نویس درست می شوند.

ده ها نوع مختلف از این کیک وجود دارد اما هر یک از آن ها با لایه ای از پودر نارگیل …. ترجیحاً نارگیل تازه، پوشانده می شود.

کیک لایه ای در ایالات متحده به وجود نیامده است اما مشخصات متمایز کیک نارگیلی کاملاً آمریکایی است و نمی توان شکل دایره ای یک کیک لایه ای آمریکایی را با کیک نازک تخم مرغ و شکر و گردوی اروپایی اشتباه گرفت.

علی رغم طرح مینیمالیستی و رنگ کاملاً سفید آن، کیک نارگیلی یک شیرینی لذیذ قدیمی و سطح بالاستو رویه ی خامه مینرو(کیک میوه ای) شیرین به ندرت در خارج از جنوب دیده می شود و درست کردن نوع اصلی کیک نارگیلی برای تجربه ی طعم منحصر به فرد سنت آمریکایی ارزشمند است.

13. شیرینی cornes de gazelle (شیرینی بوقی شکل پر شده با خمیر بادام و آب پرتقال)، مراکش
شیرینی بوقی شکل پر شده با خمیر بادام و آب پرتقال، مراکش

حتی در میان شیرینی های وسوسه کننده ی متعدد کشور مراکش، این شیرینی های توپر برای مدت طولانی محبوب مردم بوده اند و در جشن ها و وعده های غذایی خاص سال سرو می شوند.

در نوع کلاسیک این شیرینی، لایه ی نازکی از خمیر به دور بادام های زمینی معطر شده با آب پرتقال پیچیده می شود و شکل منحنی به خود می گیرد. از آنجایی که این شیرینی را تنها تا زمانی که کمی طلایی شود،  می پزند، خمیر بافت لطیف خود را حفظ می کند که در مرکز آب می شود.

در حالی که cornes de gazelle در سراسر مراکش و همچنین در کشورهای همسایه چون تونس و الجزیره تهیه می شود، بهترین نوع آن در شهر بندری تتوئیان مراکش درست می شود که در آنجا آشپزان از قالب های درهم برهم برای ایجاد طرح روی خمیر پیش از پخت استفاده می کنند.

14. کرم بروله، فرنسه

کرم بروله، فرنسه

شکر سوخته و درخشان روی اسن دسر خامه ای قرار می گیرد و کرم بروله ی عالی مجموعه ای از تضادهاست. هر قاشق از آن باید ترکیبی از کارامل ترد حرارت داده شده تا مرز تلخی و طعم معطر کاستارد وانیلی باشد.

کرم بروله که اغلب با استفاده از خامه ی خالص درست می شود، یکی از مغزی ترین دسرهای کاستارد است که به منظور جلوگیری از پخت بیش از حد و دلمه شدن باید به آرامی در ظرف آب پخته شود.

برای شیرنی پزها، بخش آماده سازی کرم بروله مانند یک نمایش مهیج از سوزاندن لایه ی شکری روی کرم است. آن ها این کار را با استفاده از هر چیزی چون چراغ جوشکاری یا یک صفحه ی آهنی انجام می دهند که تا دمای اشتعال حرارت داده می شود و گفته می شود که بهترین نتیجه را حاصل می دهد.

15. دان تات، هنگ کنگ

دان تات، هنگ کنگ

اگر بوی مسحورکننده ی تخم مرغ از یک شیرینی پزی هنگ کنگی به مشامتان خورد، آن را دنبال کنید تا یکی از بهترین شیرینی های این کشور را امتحان نمایید. این شیرینی که برای خوردن با دست طراحی شده است را باید زمانی که تازه از فر درآمده است و کاستارد گرم با پوسته ی کاملاً ترد ترکیب می شود، میل کنید. دان تات ها با داشتن سابقه ی طولانی، یکی از بهترین و خوشمزه ترین نمادهای جهانی شدن هستند.

بسیاری تاریخچه ی این شیرینی را به تارت های تخم مرغی پرتغالی ها نسبت می دهند که تجار و مهاجران پرتغالی آن را پس از اقامت و تصرف ماکائو در نزدیکی هنگ کنگ به دیگر نقاط چین منتقل کردند و رهگذران را با این دان تات های پشت ویترین وسوسه نمودند.

16. دونات، ایالات متحده

دونات، ایالات متحده

در میان بهترین دسرهای جهان، خمیر سرخ شده یک دسر اصلی محسوب می شود، هر چیزی از خاگینه ی فرانسوی گرفته تا لوکومادس یونانی نوعی دونات محسوب می شوند و تعجبی ندارد که این چنین محبوب هستند؛ خمیر نان سریع سرخ شده در روغن داغ تبدیل به یک شیرینی توپر می شود. اما این دونات های آمریکایی هستند که به دلیل طعم و فیلینگ های خلاقانه، در فهرست بهترین دسرهای جهان قرار گرفته اند.

از The Holy Donut ایالت مین گرفته تا Vodoo Doughnut پورتلند، اریگان، دونات های سنتی با رویه خامه ی افرا، بیکن ترد، لعاب های میوه های تازه و لایه های حاوی مشروب که شیرینی را تبدیل به یک طعم ناشناخته می کند، پخته می شوند.

17. تارت استرهازی، مجارستان

تارت استرهازی، مجارستان

امپراطوری اتریش-مجارستان در روزهای اوج خود در سراسر اروپای مرکزی گسترش یافته بود و یک قرن پس از سقوط آن، می توان هنوز هم میراث شیرینی خامه ای آن را در پیشخوان های شیرینی پزی های وین تا سارایوو یافت.

برای تهیه ی این کیک خوشمزه، بین هر کیک نازک بادام یک لایه باترکریم شکلاتی قرار می گیرد و روی آن با فوندانت وانیل و شکلات به صورت ابر و باد تزئین می شود. بافت لطیف و شیرین موجب شده است تا این کیک قدیمی تبدیل به یکی از محبوب ترین دسرهلی بوداپست شود اما می توان به آسانی آن را در وین، شهر بزرگی که زمانی مرکز امپراطوری بود، یافت. این دسر به شدت تحت تاثیر شیوه ی آشپزی به اشتراک گذاشته شده است.

18. فلن، آمریکای لاتین

فلن، آمریکای لاتین

در خانواده ی گسترده ی دسرهای کاستارد، فلن آمریکای لاتین جالب ترین می باشد که سادگی کامل را با پیچیدگی کرمی ترکیب می کند.

یک لایه ی نازک از کارامل تیره روی دسر قرار می گیرد و به حالت سس شهددار در پیرامون پایه اصلی دسر آب می شود. فلن ممکن است از اسپانیا وارد آمریکای لاتین شده باشد اما توسط نسل هایی از کتاب های آشپزی این منطقه دوباره اختراع شده است.

در مکزیک جایی که این دسر همه جا از کافه های نزدیک تا جشن های خانوادگی سرو می شود، بافت نرم یک فلن کلاسیک بهترین خنثی کننده برای یک وعده غذایی با تندی آتشین و ادویه های معطر است.

19. شکلات فوندانت Gateau، فرانسه

شکلات فوندانت Gateau، فرانسه

یک تکه شکلات فوندانت Gateau که در فرانسوی به معنی “کیک شکلاتی آب شده” است را امتحان کنید تا شاهد جریان آرام شکلات از درون کیک باشدی.

این کیک مغزی و تیره حاصل زمان و دماست. اگر زود سرو شود، کیک خمیری می شود و اگر دیر سرو شود، تبدیل به براونی می گردد. اگر تعادل برقرار نشود، شیرینی ترکیبی از کیک شکلاتی و شکلات آب شده خواهد بود.

در دهه ی 1990، این کیک تبدیل به یکی از محبوب ترین کیک ها همانند کیک لاوا و یا کیک شکلاتی خیس شد. با از بین رفتن این حرارت دیوانه کننده، این دسر حساس تبدیل به یکی از پیچیده ترین روش های جهان برای پایان دادن به یک وعده ی غذایی می شود.

20. ژلاتو، ایتالیا

ژلاتو، ایتالیا

از یخمک گرفته تا سوربت(دسر یخی میوه ای)، دسرهای یخی یکی از بهترین خوراکی های جهان محسوب می شوند، هیچ چیزی به اندازه ی یک دسر شیرین و خنک در بعد از ظهر تابستان لذت بخش نیست.

در فهرست دسرهای یخی برتر جهان، نوآوری ژلاتو بسیار مورد مقبولیت قرار گرفته است. چربی کم و دمای بالاتر آن موجب شده تا مزه ها بهتر از بستنی احساس شوند، خواه شما طرفدار یک قاشق از ژلاتو لیمویی باشید یا ژلاتوی فندقی مغزی و یا ژلاتو با طعم شکلات کلاسیک.

در ایتالیا، این دسر خوشمزه به عنوان یک تجربه ی غذایی به شمار می رود و طرفداران واقعی آن حتی از موزه ی ژلاتو در پولونیا دیدن می کنند که این تورها شامل امتحان کردن ژلاتوهای مختلف در کافه ی موزه است.

دیدگاهتان را بنویسید