مقالات, بلاگ

مواد غذایی که باعث بروز خارش می شوند – سویا

مواد غذایی که باعث بروز خارش می شوند - سویا

مواد غذایی که باعث بروز خارش می شوند – سویا

مواد غذایی که باعث بروز خارش می شوند – سویا

مواد غذایی که باعث بروز خارش می شوند - سویا

خارش یکی از مشکلات آزاردهنده ای است که بسیاری از ما در طول زندگی خود گاهی به آن دچار شده و به دنبال علت و راهی برای درمان آن بوده ایم. این مشکل پوستی می تواند به دلایل مختلف و از بیماری های گوناگون ناشی شود.

با این حال خارش گاهی تنها علامت یک آلرژی غذایی است که به دلیل قرار گرفتن در معرض پروتئین های خاص موجود در غذاهای خاص رخ داده است. در این مواقع سیستم ایمنی بدن پروتئین را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و برای مقابله با آن آنتی بادی تولید می کند که به خارش منجر می شود.

شناسایی آلرژن های احتمالی در رژیم غذایی بهترین راه برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک همچون خارش می باشد.

1. سویا

اگرچه آلرژی سویا بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می شود اما تخمین زده شده می تواند 0.5 درصد از جمعیت مردم را تحت تاثیر قرار دهد. این نوع آلرژی از واکنش سیستم ایمنی بدن به پروتئین سویا ناشی می شود که به دیل مصرف بسیاری از محصولات تهیه شده از سویا مانند سویا، ادامامه، خمیر سویا، پنیر سویا و تمپه رخ می دهد.

آلرژی سویا می تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند، از جمله آن ها می توان به درماتیت آتوپیک اشاره کرد که با خارش و التهاب پوست همراه می باشد. همچنین ممکن است باعث بروز ورم، گز گز دهان، درد معده و خس خس سینه شود.

اگرچه افرادی که به آلرژی سویا مبتلا هستند باید از تمام محصولات مبتنی بر سویا اجتناب کنند اما برخی مواد فراوری شده مانند روغن سویای تصفیه شده و لسیتین سویا که نوعی ماده افزودنی است را اغلب می توانند با خیال راحت مصرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید