بلاگ, مقالات

میوه کوپواکو چیست و چه خواصی دارد؟

میوه کوپواکو چیست و چه خواصی دارد؟-وبسایت رابو

میوه کوپواکو 

میوه کوپواکو چیست و چه خواصی دارد؟

میوه کوپواکو چیست و چه خواصی دارد؟-وبسایت رابو

کوپواکو چیست؟ | فواید کوپواکو | نحوه مصرف کوپواکو

در دنیا و به خصوص جنگل های بارانی آمازون میوه های عجیب و غریب زیادی وجود دارد که اگرچه فوق العاده مغذی و خوشمزه هستند اما تا مدت ها در میان مردم دنیا ناشناخته بوده و طی سال های اخیر محبوب شده اند.

یکی از این میوه های گرمسیری کوپواکو است که احتمالا نه نامش را شنیده اید و نه طعم منحصر به فردش را چشیده اید!

کوپواکو چیست؟

درخت کوپواکو یا کوپواسو با نام علمی Theobroma grandiflorum از درختان هم خانواده درخت کاکائو و بومی آمازون و کشور برزیل می باشد.

ارتفاع درخت کوپواکو به 20 متر می رسد و میوه های شکلاتی و مغذی آن ظاهری تخم مرغی شکل با پوست قهوه ای و گوشت خمیری سفید رنگ دارند که بسیار شبیه میوه کاکائو می باشد.

طعم کوپواکو شبیه شکلات با ته مزه میوه های گرمسیری همچون ملون یا آناناس است.

کوپواکو به عنوان میوه ملی کشور برزیل شناخته شده و این کشور، بزرگ ترین تولید کننده این میوه در جهان می باشد.

از این میوه معمولا داخل دسر یا به صورت آب میوه استفاده می شود. روغن یا کره کوپواکو نیز روغن پر خاصیتی است که با فشرده سازی دانه ها برای استخراج چربی مغذی موجود در آن ها به دست می آید و به عنوان روغن پخت و پز یا در محصولات آرایشی – زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از کوپواکو و فراورده های آن در کشورهای غربی رایج تر است.

خواص و فواید کوپواکو

1. مرطوب کننده پوست

روغن یا کره کوپواکو سرشار از چربی های سالم است که به حفظ رطوبت طبیعی حفاظ پوست کمک کرده و به عنوان یک نرم کننده عالی عمل می کند.

این کره به دلیل نقطه ذوب پایین هنگام استفاده روی پوست به سرعت نرم شده و جذب پوست می شود و برای آب رسانی و هیدراتاسیون پوست بسیار مفید است.

خاصیت مرطوب کنندگی کره کوپواکو بسیار بیشتر از شی باتر است و گفته شده می تواند تا 440 درصد وزنش آب جذب کند.

2. ضد پیری

محتوای چربی بالای کره کوپواکو باعث افزایش انعطاف پذیری پوست شده و به کاهش علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک ها کمک می کند.

3. محافظت از پوست

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در کوپواکو از پوست در مقابل پرتوهای مضر مانند اشعه ماورا بنفش خورشید، آلاینده های محیط زیست و دود سیگار محافظت می کند.

به خاطر داشته باشید استفاده از کره کوپواکو به پوست شما بستگی دارد، مثلا اگر پوست چرب دارید بهتر است از این کره فقط روی قسمت های خشک پوست مانند دست، پا و آرنج استفاده کنید.

4. سلامت مو

کوپواکو به عنوان یک ماده مرطوب کننده مو نیز شناخته شده و در محصولات مراقبت از مو از آن استفاده می شود.

خشکی مو به دلیل کمبود رطوبت در ریشه موها رخ می دهد که به آسیب دیدگی، مات و وز شدن موها منجر می شود در حالی که کوپواکو سرشار از اسیدهای چرب اشباع و تک غیر اشباع است که در ریشه موها نفوذ کرده و به آب رسانی آن ها کمک می کند.

5. سرشار از آنتی اکسیدان ها 

کوپواکو حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مفید برای سلامتی بدن است.

به عنوان مثال آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی موجود در کوپواکو با استرس اکسیداتیو – که از عوامل بروز التهاب، چاقی و بسیاری از بیماری های مزمن می باشد – مقابله می کند و همان طور که می دانید یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را کاهش می دهد.

6. سلامت روده

کوپواکو منبع خوب فیبر محسوب می شود که از سلامت روده و سیستم گوارشی محافظت کرده و باعث ایجاد احساس سیری در افراد می شود.

این ماده مغذی برای کنترل قند خون نیز مفید است.

نحوه مصرف کوپواکو

کوپواکو به فرم های مختلف عرضه می شود و می توان از آن در محصولات غذایی و زیبایی استفاده کرد. برخی موارد استفاده کوپواکو عبارتند از:

1. جایگزین خوشمزه ای برای شکلات

کوپواکو به دلیل نسبت فامیلی با خانواده کاکائو و شباهت های زیادی که با این میوه دارد به عنوان جایگزین خوشمزه ای برای کاکائو و شکلات در تهیه خوراکی های خوشمزه استفاده و به انرژی بارها، نوشیدنی ها و میان وعده های دیگر اضافه می شود.

علاوه بر این به لطف چربی طبیعی فراوان و طعم شیرین ملایمی که دارد می توان مانند شکلات تلخ، از آن بارهای خوشمزه و مغذی درست کرد.

از پودر کوپواکو نیز در پخت شیرینی جات و کیک استفاده می شود اگرچه ممکن است برای دستورالعمل هایی که پودر کاکائو شیرین شده در آن ها به کار می رود چندان مناسب نباشد.

2. در محصولات غذایی

کوپواکو به عنوان یک ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان شناخته شده و میوه خام آن طعم اسیدی ملایم و بافت جویدنی دارد اما از آن جا که میوه صادراتی محسوب نمی شود پیدا کردن آن در خارج از آمریکای جنوبی – به جز در برخی فروشگاه های خاص – سخت است.

از میوه یا پودر کوپواکو داخل دسرها و اسموتی ها استفاده می شود. در مناطقی که کوپواکو به راحتی در دسترس است گاهی آب میوه تازه را به تنهایی میل می کنند.

همان طور که قبلا اشاره کردیم کره کوپواکو نیز به عنوان روغن در پخت و پز قابل استفاده است. این کره به دلیل مقادیر زیاد اسید اولئیک از بافت نرم و نقطه ذوب پایین مشابه کره برخوردار است به همین دلیل بهتر است در پخت و پزهای با حرارت ملایم تا متوسط مانند سرخ کردن در ماهی تابه استفاده شود.

3. مکمل های کوپواکو

اگرچه مکمل های کوپواکو بیش از میوه و پودر آن در دسترس هستند و عصاره کوپواکو برای کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو مفید است اما تحقیقات انجام شده مصرف این مکمل ها را توصیه نمی کند زیرا از نظر ایمنی و عوارض جانبی تایید نشده اند.

نکته: قبل از مصرف هر گونه مکمل حتما با پزشک مشورت کنید.

4. محصولات آرایشی

با توجه به خاصیت آب رسان و مرطوب کننده کوپواکو از این میوه در بسیاری از محصولات آرایشی و زیبایی استفاده می شود که شامل روغن های بدن، لوسیون های پوست، صابون ها، شامپوها، نرم کننده ها، ماسک های مو و مومیایی لب می باشد.

ناگفته نماند بسیاری از این محصولات حاوی مواد دیگری همچون شی باتر، روغن آرگان و برخی روغن های گیاهی نیز بوده و ممکن است عطر، الکل، سورفکتانت ها و دیگر مواد اولیه به آن ها افزوده شود.

منبع :کوکا

دیدگاهتان را بنویسید