مقالات, بلاگ

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ – بخش سوم

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ - بخش سوم

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ – بخش سوم

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ – بخش سوم

نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟ - بخش سوم

بهترین زمان مصرف نوشیدنی ورزشی

شما نمی‌توانید نوشیدنی‌های ورزشی را هر زمان یا هر طور که می‌خواهید بنوشید. این نوشیدنی‌ها تابع قوانین سختگیرانه‌ای هستند که به شدت تمرین شما بستگی دارد. اگر زیر یک ساعت تمرین می‌کنید، آب ساده خوب است. در صورتی‌که تمرین یا مسابقه‌تان طولانی است، در مصرف نوشیدنی ورزشی به نکات زیر توجه کنید و در این زمان‌ها نوشیدنی ورزشی تان را می کنید!

1. پس از شروع ورزش

به محض اینکه شروع به گرم کردن کردید می‌توانید نوشیدنی ورزشی بخورید. در حالت ایده آل، شما باید به طور منظم، هر 15 تا 20 دقیقه چند جرعه از نوشیدنی ورزشی را بنوشید. اینکه چند وقت یکبار سراغش بروید به شرایط آب و هوایی محل تمرین بستگی دارد. مقادیر نیز متفاوت است و به هر فرد بستگی دارد.

2. بلافاصله پس از احساس تشنگی

نکته مهم این است که نگذارید بسیار تشنه شوید و بعد جرعه‌ای نوشیدنی بخورید. گاهی ورزشکار حس می‌کند هنوز تشنه نیست و حس شادابی دارد، بنابراین سراغ بطری نوشیدنی‌اش نمی‌رود. درنتیجه قند خونش پایین می‌آید، بدن خشک می‌شود و همه چیز به‌هم می‌ریزد.

3. پس از اتمام تمرین

تمام شدن زمان تمرین یا مسابقه هم به این معنی نیست که زمان نوشیدنی ورزشی هم تمام شده است. برای سوخت‌گیری تا 1 یا 2 ساعت بعد از ورزش، نوشیدنی مصرف کنید. اگر تمرین‌تان با شدت بالا است، می‌توانید در کنار نوشیدنی، از وعده بعد از تمرین هم استفاده کنید.

نوشیدنی ورزشی چه ترکیباتی باید داشته باشد؟

آب ماده اصلی نوشیدنی‌های ورزشی است، اما آن‌ها حاوی مواد دیگری از جمله کربوهیدرات‌ها و الکترولیت‌ها هم هستند. این مواد عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشند. کربوهیدرات‌های موجود در این نوشیدنی‌ها اغلب به شکل قندهایی مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز هستند، اما ممکن است در اشکال دیگر نیز باشند. به‌طور معمول، نوشیدنی‌های ورزشی 6-8٪ کربوهیدرات دارند. یک محلول 6 درصدی حاوی حدود 14 گرم کربوهیدرات در هر 240 میلی لیتر است.

با این حال، برخی از نوشیدنی‌های ورزشی، کربوهیدرات کم یا نزدیک به صفر دارند تا برای کسانی که آب و الکترولیت‌ها را بدون کالری اضافی می‌خواهند، جذاب و مناسب باشند. الکترولیت‌ها یا مواد معدنی که دارای بار الکتریکی هستند، برای عملکرد طبیعی بدن شما ضروری هستند. الکترولیت‌های اصلی موجود در نوشیدنی‌های ورزشی سدیم و پتاسیم هستند.

کدام نوشیدنی ورزشی را انتخاب کنیم و بخریم؟

در خرید نوشیدنی ورزشی حتما دقت کنید تا نوشیدنی شما ویژگی های زیر را داشته باشد.

1. مقدار نمک نوشیدنی را بررسی کنید!

یک نوشیدنی ورزشی خوب باید حاوی آب، شکر و نمک باشد. برای جلوگیری از هیپوناترمی (کم سُدیمی شدن خون) باید میزان نمک نوشیدنی خود را بررسی کنید.

هنگامی که برای مدت طولانی ورزش می‌کنید، باید به مقدار نمک نوشیدنی توجه داشته باشید. در شرایط آب و هوایی «عادی» تقریباً یک گرم نمک در هر لیتر نوشیدنی ورزشی باید وجود داشته باشد.

2. میزان قند نوشیدنی ورزشی را بررسی کنید!

هنگامی‌که زمان ورزش طولانی می‌شود به منظور بالا بردن انرژی و حفظ مایعات بدن به نوشیدنی‌های ورزشی قندی هم نیاز دارید. میزان شکر در نوشیدنی شما بستگی به مدت زمان تمرین شما دارد.

اگر ورزش شما یک ساعت تا دو ساعت طول می‌کشد نوشیدنی شما باید حاوی 30 گرم شکر در هر لیتر باشد. اگر تمرین بین دو تا سه ساعت طول می‌کشد، در هر لیتر نوشیدنی 60 گرم شکر بریزید. برای تمرین بالای سه ساعت به 90 گرم شکر در لیتر نیاز است.

3. محصول را پیش از مصرف امتحان کنید!

به طور کلی، اکثر نوشیدنی‌های ورزشی موجود در بازار قابل قبول هستند. فقط باید مراقب میزان کربوهیدرات و الکترولیت آن‌ها باشید؛ زیرا هر نوشیدنی، دستور العمل خاص خود را دارد. همچنین باید حواس‌تان به نوع کربوهیدرات آن باشد.

نکته دیگر اینکه حتما مواد نوشیدنی را بررسی کنید که مبادا به آن‌ها، حساسیت داشته باشید. ورزشکاران برای اطمینان از اینکه این نوشیدنی برای آنها مناسب و بی‌مشکل است، باید حتماً نوشیدنی ورزشی را از قبل امتحان کنند.

4. طعم مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید!

طعم نوشیدنی بر مقدار مصرف‌تان از آن تاثیر دارد. اگر از نوشیدنی خود لذت ببرید، بیشتر آن را استفاده خواهید کرد!

تحقیقات نشان داده است که طعم نوشیدنی‌ ورزشی باعث می‌شود ورزشکاران بیشتر از زمانی که فقط آب مصرف می‌کردند، نوشیدنی‌ها را بنوشند. در نتیجه، نوشیدنی‌هایی که طعم بهتری دارند، برای افرادی که در معرض خطر کم آبی هستند و علاقه و عادت به نوشیدن آب خالی ندارند (مثل کودکان) مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید