مقالات, بلاگ

هویج برای دیابت مفید است یا مضر؟

هویج برای دیابت مفید است یا مضر؟

هویج برای دیابت مفید است یا مضر؟

هویج برای دیابت مفید است یا مضر؟

هویج از سبزیجات ریشه ای مفید و خوشمزه ای است که با وجود خواص فراوان برای سلامتی، بسیاری از افراد گمان می کنند مصرف آن برای بیماران مبتلا به دیابت مضر بوده و قند خون این افراد را تا حد زیادی افزایش می دهد.

بر خلاف تصور هویج نیز مانند بسیاری از سبزیجات و میوه ها دارای ترکیبات مغذی و سالمی می باشد که مصرف مناسب آن به خصوص برای افراد دیابتی مزیت های زیادی به دنبال داشته و به کنترل قند خون کمک می کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره خواص هویج برای دیابت و باید و نبایدهای آن صحبت کنیم.

آیا دیابتی ها می توانند هویج بخورند؟

طبق گفته انجمن دیابت آمریکا و بر خلاف آن چه بسیاری از مردم تصور می کنند هویج از سبزیجات غیر نشاسته ای است که مصرف آن نه تنها برای افراد مبتلا به دیابت ضرر ندارد بلکه به دلیل دارا بودن ترکیباتی همچون کاروتنوئیدها، ویتامین A و فیبر برای سلامت دیابتی ها مفید بوده و به پیشگیری از عوارض این بیماری کمک می کند.

فواید هویج برای دیابت چیست؟

1. سلامت چشم 

هویج منبع خوب ترکیبات کاروتنوئیدی می باشد، نوعی رنگدانه طبیعی که به خصوص در میوه ها و سبزیجات نارنجی و زرد به وفور یافت می شوند.

جالب است بدانید رنگدانه موجود در چشم انسان نیز حاوی این ترکیبات است و فعالیت آنتی اکسیدانی آن ها از شبکیه چشم در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند.

به نظر می رسد مصرف خوراکی های حاوی کاروتنوئید خطر بروز رتینوپاتی دیابتی که از عوارض شایع دیابت می باشد و می تواند به نابینایی فرد منجر شود را کاهش می دهد.

از جمله کاروتنوئیدهای موجود در هویج می توان به بتا کاروتن و آلفا کاروتن اشاره کرد که به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کنند.

گفته شده در هر 100 گرم هویج 8285 میکرو گرم بتا کاروتن و 3477 میکرو گرم آلفا کاروتن وجود دارد.

2. سرشار از ویتامین A

کمبود ویتامین A از عوامل خطرزای مستقل بیماری دیابت محسوب می شود و افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت باید به مصرف کافی ویتامین A توجه زیادی داشته باشند.

این مسئله به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مهم است. این بیماری باعث می شود سلول های T بدن فرد به سلول های بتای تولید کننده انسولین حمله کنند، در حالی که ویتامین A نقش مهمی در عملکرد لوز المعده و تولید سلول های بتا دارد و به تنظیم فعالیت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، به همین دلیل تاثیر خوبی در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 خواهد داشت.

گفته شده در هر 100 گرم هویج 835 میکرو گرم ویتامین A وجود دارد.

3. کنترل قند خون 

فیبر از مواد مغذی مهم هویج است که مصرف آن به بهبود سطح قند خون، مقاومت انسولین و همچنین حساسیت به انسولین کمک کرده و علائم بیماری دیابت را کاهش می دهد.

از آن جا که افراد مبتلا به دیابت باید در طول روز 20 تا 35 گرم فیبر از سبزیجات، میوه ها و غلات با حداقل فراوری دریافت کنند، مصرف هویج که در هر 100 گرم آن 2.8 گرم فیبر نهفته است می تواند مفید باشد.

4. کربوهیدرات های سالم

هدف اصلی در تکنیک های درمان بیماری دیابت مدیریت و کنترل قند خون است و در این بین مقدار کل کربوهیدرات هایی که فرد مصرف می کند نقش مهمی دارد.

هویج جزو مواد غذایی کم کربوهیدرات محسوب نمی شود اما منبع سالم این ماده غذایی می باشد زیرا گفته شده افراد دیابتی باید به طور متوسط 45 درصد کالری خود را از کربوهیدرات ها دریافت کنند.

شمارش کربوهیدرات های مصرفی و حفظ آن در یک محدوده سالم می تواند به کنترل قند خون در این بیماران کمک کرده و از بروز عوارض دیابت از جمله بیماری قلبی، بیماری کلیوی، کاهش بینایی و سکته پیشگیری کند.

یک عدد هویج خام متوسط حاوی 5.84 گرم کربوهیدرات می باشد.

شاخص گلیسمی هویج چقدر است؟

شاخص گلیسمی معیاری برای سنجش چگونگی تاثیر کربوهیدرات های موجود در خوراکی های مختلف روی میزان قند خون می باشد و مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالاتر نسبت به خوراکی هایی که شاخص گلیسمی کمتری دارند سطح قند خون را بیشتر افزایش می دهند.

شاخص گلیسمی هویج آب پز عدد 33 و شاخص گلیسمی هویج خام حتی کمتر از این مقدار می باشد، بنابراین هویج از سبزیجات با شاخص گلیسمی پایین محسوب می شود.

توصیه شده افراد مبتلا به دیابت در روز حداقل 3 تا 5 وعده سبزیجات میل کنند که هر وعده آن شامل نصف فنجان سبزیجات پخته شده یا یک فنجان سبزیجات خام می باشد.

برای این منظور بهتر است میوه ها و سبزیجات غیر نشاسته ای با شاخص گلیسمی 55 و کمتر – از جمله هویج انتخاب شود که مصرف آن ها به کنترل قند خون کمک می کند.

 

منبع : کوکا

دیدگاهتان را بنویسید