بلاگ, مقالات

چند نوع کشمش داریم ؟

چند نوع کشمش داریم ؟

چند نوع کشمش داریم ؟

معرفی انواع کشمش و کاربرد هر کدام

کشمش، میوه خشک مغذی است که می توان در کنار خشکبارهای دیگر در تمام فصول سال یافت. کشمش به میوه رسیده و خشک انگور گفته می شود و با توجه به نوع انگور، شیوه خشک کردن و مواد افزودنی مجاز در انواع مختلف به فروش می رسد. این خشکبار پرخاصیت غنی از آهن، پتاسیم، کلسیم، ویتامین های گروه B و خواص آنتی اکسیدانی است که از تخریب سلول ها جلوگیری می کند.

انواع مختلف کشمش

همانطور که میوه انگور دارای تنوع زیادی است، کشمش به عنوان انگور خشک شده دارای انواع مختلفی است، به همین دلیل برای کاربردهای مختلف و ذائقه های متفاوت می توان از آن استفاده کرد. نمونه هایی از انواع مختلف کشمش ها عبارتند از:

کشمش تیزابی یا قلمی(انگوری،زرد یا دودی) :

انگور بی دانه که با روغن تیزاب آغشته و با دود گوگرد خشک میشود و رنگ آن زرد کهربایی مایل به قهوه ای روشن می باشد. ترکیبات گوگرد برای سلامت انسان خطر دارد.

کشمش آفتاب خشک :

انگور بدون هسته که زیر نور خورشید خشک می شود و دارای رنگ قهوه ای است. این کشمش از طعم و کیفیت خوبی برخوردار است و به عنوان کشمش پلویی نیز شناخته می شود.

کشمش سایه خشک :

کشمش که بعد از خشک شدن همچنان به رنگ سبز است و دارای ارزش تغذیه ایی بالایی می باشد. این کشمش از انگور عسگری تهیه می شود، البته کشمش سبز قلمی نیز با این روش از انگورهای درشت و سبز رنگ تهیه می شود.

چند نوع کشمش داریم ؟

مویز :

مویز همان کشمشی است که از انگورهای سیاه مجلسی قرمز یا انگور شاهانی تهیه می شود و دارای هسته و قند بسیار است. این خشکبار سیاه رنگ و بسیار مقوی نسبت به سایر کشمش ها دارای حبه های درشت تر و حالت گوشتی بیشتری است. همچنین خاصیت آن از کشمش ها و انگورهای سبز رنگ بیشتر است.

نکته مهم برای انتخاب کشمش مناسب

نکته ای که بید در انتخاب کشمش به آن توجه کرد استفاده کمتر از نوع کشمش تیزابی است، چرا که به دلیل آغشته شدن به تیزاب و خشک شدن با دود گوگرد باری سلامت انسان مضر است.

به اعتقد برخی افراد، کشمشی که با تیزاب و دود گوگرد تهیه شده است دارای سطحی براق و روغنی است، اما نمی توان این معیار را ملاک نتخاب قرار داد. در صورت امکان باید از کشمش های خانگی استفاده کنید و یا از مراکز معتبر خریداری نمائید.

چند نوع کشمش داریم ؟

خواص کشمش

در این بخش کامل گفتیم که انگور بعد از خشک شدن علاوه بر اینکه خواص خود را از دست نمی دهد، میزان قند و اثر نیروبخشی آن افزایش پیدا می کند، همچنین دارای خاصیت نرم کنندگی سینه نیز می شود.

کشمش سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی نظیر ویتامین های گروه B ، آهن ،پتاسیم،کلسیم می باشد.

این خشکبار پرخاصیت، کم چرب، کم سدیم و سرشار از فیبر است. فیبر موجود در کشمش از سرطان کولون جلوگیری کرده و موجب تسکین یبوست می شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی کشمش از تخریب سلولها و پیری زودرس جلوگیری می کند.

کشمش سیستم عصبی را تقویت می کند.

مصرف کشمش موجب کنترل قند خون در بدن می شود و همچنین برای یبوست مفید است.

کشمش باعث کاهش استرس، دور شدن سستی و رخوت از بدن می شود.

کشمش بدن را تقویت و دهان را خوشبو می کند.

مصرف چند عدد کشمش در روز موجب تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری آلزایمر می شود.

قند فروکتوزموجود در کشمش، دارای خاصیت مصرف سریع انرژی و کاهش وزن است.

کشمش سرشار از فیبر است که به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد روده ها کمک می کند.

پتاسیم موجود در کشمش باعث کاهش فشارخون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می شود.

کشمش دارای سلنیوم است که برای پوست مفید می باشد.

منبع : نمناک

دیدگاهتان را بنویسید