مقالات, بلاگ

کرونا و بایدها و نبایدهای تغذیه سالم

تغذیه سالم

کرونا و بایدها و نبایدهای تغذیه سالم

کرونا و بایدها و نبایدهای تغذیه سالم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قائم مقام وی و نیز مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این گفتگو زوایایی از بایدها و نبایدهای تغذیهای و رفتاری متناسب با وضعیت ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا همچون چگونگی مصرف مواد غذایی، مکمل‌های دارویی، اهمیت ورزش و بهینه‌سازی ساعات در خانه ماندن را برای همگان تشریح کردند.
کرونا و بایدها و نبایدهای تغذیه سالم

ویتامینها و مکمل‌های دارویی 

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در شرایط شیوع ویروس همه‌گیر کرونا برخی بدون آگاهی کامل اقدام به مصرف خودسرانه مکمل‌های دارویی اعم از انواع ویتامینها، روی و آهن می‌کنند که عوارض خطرناکی به دنبال دارد و باید از آن پرهیز نمود.

دکتر زهرا اباصلتی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت “هفته بسیج ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم” بر اجتناب از مصرف خودسرانه مکمل‌های دارویی و مولتی ویتامین تاکید و بیان کرد: بهتر است به جای مصرف مکمل‌ها از سبزیها و میوه‌هایی که به صورت طبیعی دارای این ویتامین هستند استفاده شود.
وی افزود: تغذیه صحیح به معنی مصرف مواد غذایی گرانقیمت نیست بلکه با استفاده از جایگزینهای مواد غذایی می‌توان تغذیه‌ای صحیح و متناسب با اقتصاد خانواده داشت.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: حبوبات منبع خوبی از پروتئین، انواع ویتامین و مواد معدنی هستند، بنابراین در وعده‌های غذایی اصلی روزانه بهتر است از حبوبات استفاده شود.

وی گفت: برای تقویت دستگاه ایمنی بدن باید به اندازه کافی از منابع پروتئینی و ریزمغذیها استفاده کرد. بهترین منبع پروتئینی ارزان “حبوبات” است که همراه با غلات ارزش غذایی معادل گوشت دارد.
کرونا و بایدها و نبایدهای تغذیه سالم

دکتر اباصلتی افزود: انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی‌های شیرین مثل شربتها، انواع مربا و انواع شیرینی‌های خشک و تر حاوی مقادیر زیادی مواد قندی هستند لذا باید از افراط در مصرف آنها دوری کرد.
وی ادامه داد: مصرف غذاهای پرچرب، پرنمک و شیرین خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد لذا در زمان خرید مواد غذایی باید به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای روی بسته‌بندی آنها توجه شود. توجه به نشانگر رنگی تغذیه‌ای محصولات غذایی تضمین خریدی سالمتر و دستگاه ایمنی قویتر برای پیشگیری از کرونا است.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با مصرف روزانه حداقل پنج واحد سبزی و میوه شامل دو عدد میوه و سه وعده سبزی، ویتامین سی مورد نیاز بدن تامین می‌شود. می‌توان برای تامین ویتامین سی مورد نیاز بدن از میوه‌های فصل همچون انواع مرکبات که غنی از این نوع ویتامین هستند نیز استفاده کرد. بطور مثال یک عدد پرتقال و یا دو عدد نارنگی متوسط ویتامین سی مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند.

وی همچنین بر لزوم تامین میزان لازم ویتامین دی توسط افراد بالای ۱۲ سال تاکید و بیان کرد: کمبود ویتامین هم دی با ایجاد عوارضی همچون کاهش قدرت دستگاه ایمنی بدن باعث ایجاد بیماریهای مختلف از جمله کووید ۱۹ می‌شود بنابراین مصرف یک قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی در هر ماه برای گروه سنی نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا توصیه می‌شود. مصرف هر دو ماه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی هم به تقویت دستگاه ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری کمک می‌کند

دکتر اباصلتی بر مصرف حداکثر ماهانه یک قرص ویتامین دی تاکید و بیان کرد: مصرف بیشتر آن عوارض سوء دارد. مصرف ویتامین دی برای کودکان نیز باید طبق تجویز پزشک باشد.
کرونا و بایدها و نبایدهای تغذیه سالم

وی ادامه داد: بر اساس آخرین بررسی‌ که حدود هفت سال پیش انجام شده ۸۷ درصد جمعیت بزرگسال در خراسان رضوی دچار کمبود ویتامین دی هستند که این رقم در دختران تا ۹۰ درصد هم می‌رسد.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمبود ویتامین دی با توجه به سبک زندگی و کمتر در معرض نور آفتاب بودن که در تولید ویتامین دی نقش دارد، در جامعه ایران همانند سایر کشورها شیوع بسیار دارد لذا طرحهای “مکمل یاری ویتامین دی” بدین منظور در حال اجرا است.

وی همچنین بر این نکته که “همگان باید در دوره همه‌گیری کرونا برنامه‌ریزی مشخصی برای فعالیت بدنی منظم و ورزش در منزل داشته باشند” تاکید و بیان کرد: والدین باید همچنین برای پیشگیری از اضافه وزن در دوران همه‌گیری کرونا با کودکان خود در خانه بازیهای پرتحرک انجام دهند. همچنین برای پیشگیری از چاقی کودکان میزان تماشای تلویزیون، کار و بازی با رایانه نیز باید محدود شود و برنامه‌ای منظم برای آن داشته باشند.
دکتر اباصلتی گفت: بهتر آن است که والدین برای تشویق کودکان و نوجوانان به تحرک بیشتر در ایام ماندن در منزل بطور دسته جمعی همراه اعضای خانواده ورزش کنند.

وی افزود: برای پیشگیری از کرونا در کنار هر وعده غذایی باید از سالاد و یا سبزی خوردن استفاده شود. اگر افراد به دلیل مشکلات گوارشی قادر به مصرف سبزی‌ها به صورت خام نیستند می‌توانند آنها را به شکل بخارپز مصرف نمایند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بایسته‌های دوران دوران قرنطینه خانگی نیز اشاره و بیان کرد: بیمایران در حال قرنطینه نیز باید به جای مصرف تنقلات چرب و پرنمک مانند آجیل و تخمه نمکی و نیز شیرینیجات مانند انواع شیرینی، شکلات، بیسکویت و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند باید از انواع میوه‌های فصلی و تازه استفاده کنند.

تغییر الگوی غذایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تغییر الگوی غذایی در دوران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، محدودیتهای اجتماعی ناشی از آن و همچنین موارد قرنطینه با ویژگیهایی همچون ضرورت ماندن در منزل، ریزه‌خواری مواد غذایی، مصرف تنقلات کم‌ارزش، افزایش زمان تماشای تلویزیون و کار با رایانه” منجر به کاهش تحرک بدنی و خطر اضافه وزن و چاقی می‌شود.
دکتر مهدی قلیان افزود: همچنین برخی کمبودهای تغذیه‌ای در چنین شرایطی می‌تواند موجب تحریک و تضعیف دستگاه ایمنی بدن انسان شده و احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد.

وی ادامه داد: بنابراین توجه به اصول تغذیه صحیح و سالم همراه با رعایت پروتکلهای بهداشتی نقش مهمی در پیشگیری از انواع بیماری به ویژه کووید ۱۹ دارد.
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: امسال طرحهای بهداشتی با محور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ظرف روزهای ۱۵ تا ۳۰ دی ماه جاری با همکاری نهادهای مختلف مانند شهرداریها، ادارات آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و واحدهای ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در سطح خراسان رضوی در حال اجرا است.

دکتر سیدمحمدکاظم فرهمند افزود: یازدهمین دوره طرح بسیج ملی تغذیه سالم برای پیشگیری از شیوه ویروس همه‌گیر کرونا در سطح استان خراسان با تاکید بر نقش موثر تغذیه صحیح و سالم در پیشگیری از انواع بیماریها اجرایی شده است.
۸۰ درصد جمعیت شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. بقیه جمعیت استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۶۱۴ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۵۶ هزار و ۲۶۲ نفر را در کشورمان گرفته است. تاکنون یک میلیون و ۸۱ هزار و ۷۳۶ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا هم در ایران بهبود یافته‌اند.

بر اساس آخرین تحلیلهای آماری اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پنج شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و دو شهرستان بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارند. همچنین در سطح کشور ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

“پاندمی کرونا” تاکنون در سطح جهان ۹۰ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۵۴۵ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۹۴۴ هزار و ۷۱۱ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۶۴ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۷۱۹ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان، تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با ۲۲ میلیون و ۹۱۷ هزار ۳۳۴ بیمار کووید ۱۹ و ۳۸۳ هزار و ۲۷۵ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید