بلاگ, مقالات

از مواد غذایی حاوی ویتامین B چه می دانید؟! – بخش اول

از مواد غذایی حاوی ویتامین B چه می دانید؟!

از مواد غذایی حاوی ویتامین B چه می دانید؟! – بخش اول

از مواد غذایی حاوی ویتامین B چه می دانید؟!

از مواد غذایی حاوی ویتامین B چه می دانید؟!

ویتامین B یکی از ویتامین‌های ضروری در بدن است که انواع مختلفی دارد و شامل یک گروه از ویتامین‌ها می‌شود. این ویتامین در بدن ساخته نمی‌شود و به همین دلیل باید آن را از غذاها جذب نمایید. در این مطلب از سایت می‌خواهیم با مواد غذایی حاوی ویتامین B آشنا شویم و بدانیم میوه‌های دارای ویتامین B کدام هستند و کمبود ویتامین B در بدن چه عوارضی دارد؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علائم کمبود ویتامین ب

علائم رایج کمبود ویتامین B را می‌توان برای هر نوع از ویتامین ب به صورت زیر دسته بندی کرد:

کمبود ویتامین B6

  • آنمی
  • بیماری‌های پوستی همچون درماتیت سبورئیک
  • التهاب دهان
  • درد و ترک در اطراف دهان و لب‌های پوسته پوسته
  • بی‌حسی یا مور مور شدن در دست‌ها و پا
  • تحریک پذیری عصبی (گیجی و افسردگی)

کمبود ویتامین B9 (فولات یا فولیک اسید)

  • آنمی
  • افزایش احتمال نقص جنینی
  • تغییر مود (تحریک پذیری، فراموشکاری)
  • درد دهانی و اسهال

کمبود ویتامین B12

  • آنمی
  • مورمور شدن یا بی حسی در دست‌ها و پاها
  • ضعف حافظه
  • تغییر مود (سردرگمی ذهنی، هیجان)
  • عدم ثبات و ناهماهنگی ماهیچه

    مواد غذایی حاوی ویتامین B

    هشت ویتامین B وجود دارد که به تمام آن‌ها، در کنار یکدیگر، ویتامین B کمپلکس می‌گویند و شامل تیامین B1، ریبوفلاوین B2، نیاسین B3، پانتوتنیک اسید B5، پیریدوکسین B6، بیوتین B7، فولات B9 و کوبالامین B12 هستند. با وجود آن که هریک از این ویتامین‌ها عملکرد خاص خود را دارند؛ تمام آن‌ها به‌طور کلی به بدن شما کمک می‌کند تا انرژی تولید کند و مولکول‌های مهمی را درون سلول‌های شما بسازد.

    به‌جز ویتامین B12 بدن شما نمی‌تواند این ویتامین‌ها را برای مدت طولانی ذخیره نماید؛ بنابراین شما باید به‌صورت مرتب آن‌ها را از طریق غذا دوباره جذب کنید.

    ویتامین ب کمپلکس در چه مواد غذایی است؟ ویتامین ب کمپلکس درون غذا‌های بسیاری است؛ اما برای آن‌که یک غذا شامل میزان بالایی ویتامین ب محسوب شود، باید حداقل ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن را در هر وعده تامین نماید. همچنین غذایی که شامل ۱۰ تا ۱۹ درصد از نیاز بدن در هر وعده است، به‌عنوان یک منبع خوب محسوب می‌شود. در ادامه به چند مورد از مواد غذایی حاوی ویتامین B اشاره کرده‌ایم که حاوی میزان بالایی از یک یا چند نوع ویتامین ب هستند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید