مقالات, بلاگ

خوشمزه ترین شیرینی های گوشه و کنار دنیا – بخش دوم

خوشمزه ترین شیرینی های گوشه و کنار دنیا - بخش دوم

خوشمزه ترین شیرینی های گوشه و کنار دنیا – بخش دوم

خوشمزه ترین شیرینی های گوشه و کنار دنیا – بخش دوم

خوشمزه ترین شیرینی های گوشه و کنار دنیا - بخش دوم

پاستیلیتو، آرژانتین

«پاستیلیتو» (Pastelito)، شیرینی‌های پفکی ستاره‌ای شکلی هستند که همواره یادآور استقلال آرژانتین از اسپانیا خواهند بود. طبق افسانه‌ها، در روز انقلاب مه (۲۵ مه سال ۱۸۱۰) که مقام‌های اسپانیایی، بخشی از کنترل آرژانتین را به مردم برگرداندند، زنان به جمعیت مشتاق و خوشحالی که در بیرون کابیلدو (مقر دولت استعماری) حضور داشتند، شیرینی پاستیلیتو می‌فروختند. با اینکه این شیرینی ظریف، شروع تلخ و شیرینی داشت، ریشه عمیقی در فرهنگ آرژانتین دوانده و اکنون نشانگر وطن‌پرستی و غرور ملی است. آرژانتینی‌ها این شیرینی لایه‌لایه را که با ژله غلیظ یا خمیر سیب‌زمینی شیرین پر شده است، در جشن انقلاب مه یا سایر مناسبت‌ها سرو می‌کنند. این شیرینی فوق‌العاده با یک نوشیدنی داغ مثل هات چاکلت حسابی می‌چسبد.

اکلز کیک، انگلیس

«اکلز کیک» (Eccles Cake)، یک شیرینی کره‌ای و گرد انگلیسی است که با کشمش یا سایر میوه‌های خشک‌شده پر می‌شود. اصالت این شیرینی به شهر انگلیسی اکلز برمی‌گردد که در اطراف یک کلیسای قرن سیزدهمی ساخته شد. اکلز از کلمه لاتین «ecclesia» به‌معنای کلیسا یا گردهمایی گرفته شده است. «الیزابت رافالد» (Elizabeth Raffald)، نویسنده و کارآفرین انگلیسی، در سال ۱۷۶۹ یک کتاب آشپزی تاثیرگذار منتشر کرد که شامل دستور پخت یک شیرینی با فیلینگ میوه و عصاره ژلاتینی پای گوساله می‌شد؛ اما تا زمانی که قنادی به نام «جیمز برچ» (James Birch)، نسخه بدون عصاره پای گوساله را در سال ۱۷۹۶ ابداع کرد، این شیرینی مشهور و شناخته‌شده نشد. او شروع به فروش کیک‌هایی در مغازه گوشه خیابان خود کرد که هنوز پابرجا است و شهرت زیادی دارد.

میوه‌های خشک‌شده داخل این کیک از کشمش تا پوست میوه شیرین‌شده، طعم و مزه خیلی قوی به آن می‌دهد که باعث شکل‌گیری نام مستعار «پای مگس مرده» ‌(Dead fly pie) برای آن شده است. اکلز کیک خوشمزه‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و یکی از گزینه‌های عالی برای صرف عصرانه همراه با چای به شمار می‌رود.

کوک‌سیستر، آفریقای جنوبی

«کوک‌سیستر» (Koeksister)، یک پیراشکی شیرین از آفریقای جنوبی است که در دکه‌های کنار خیابان با بنرهای تبلیغاتی «بهترین کوک‌سیسترهای آفریقای جنوبی» به فروش می‌رسند؛ هرچند خانواده‌های محلی که دستور پخت آن را از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‌کنند، معتقدند که کیک آن‌ها بهترین است. انتخاب کسی که بهترین کوک‌سیستر را درست می‌کند، عملا غیرممکن است؛ اما یک چیز حتمی است و آن اینکه باید این پیراشکی بافته‌شده آغشته به شهد را امتحان کنید.

در هر صورت کوک‌سیستر را با «کیپ مالای کوک‌سیستر» (Cape Malay koesister) اشتباه نگیرید که توسط جامعه مسلمانان شهر کیپ تاون موسوم به «کیپ مالای» ابداع شده است. این پیراشکی‌ها دارای خمیری ادویه‌دار و به‌شکل بیضی هستند که در شهدی دارچینی و سپس پودر نارگیل خشک‌شده غلطانده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید